Ankara- Trabzon seferini yapan, Pegasus Havayolları’na ilişkin, PC 8622 sefer sayılı ‘Zeynep’ isimli Boeing 737-800 tipi yolcu uçağı, 13 Ocak 2018’de Trabzon Havalimanı’na inişi sırasında pistin kuzey istikametindeki deniz tarafına yöneldi. İniş kadroları balçığa saplanan uçak, denize 25 metre kala durabildi. Uçaktaki 162 yolcu ile 6 kişilik mürettebat, takımların müdahalesi ile tahliye edildi. Uçuş trafiğine kapatılan Trabzon Havalimanı’nda uçak için kurtarma çalışması yapıldı. 500 ve 350 tonluk 2 vinçle 100 kişilik grubun 20 saat süren çalışması ile bulunduğu yerden çıkarılan uçak, inançlı bölgeye çekilerek, sigorta şirketi ile uzman takımlarca incelendi. Bir daha uçmayacağı belirlenen uçağın, Yomra Belediyesi’ne tahsis edilip, restorana dönüştürülmesi planlandı. Uçak, yüklendiği TIR’la 29 Eylül 2018’de Yomra ilçesindeki pazar alanına götürüldü. Hurdaya ayrılan uçak, daha sonra Yomra ilçesi kıyısında ‘pide salonu’ olarak dönüştürüleceği alana taşındı.
Pilotlar hakkında dava açıldı
Kazayla ilgili Trabzon Cumhuriyet Başsavcılığı’nca yürütülen soruşturma kapsamında pilotlar, kabin takımı ve yolcuların tabirlerine başvuruldu. Kaza ile ilgili 10 yolcu şikayetçi oldu, başkaları ise şirket ile uzlaştı. Pilotlar Seçkin Bayraktar (67) ve İrfan Yavuz (51) hakkında ‘taksirle birden fazla kişinin yaralanmasına neden olma’ hatasından 3 yıla kadar mahpus istemiyle dava açıldı.
İlk duruşma görüldü, ikinci pilot savunma yaptı
Trabzon 7’nci Asliye Ceza Mahkemesi’nde açılan davanın birinci duruşması görüldü. Duruşmaya sanık olarak yargılanan ikinci pilot İrfan Yavuz ile müştekiler ve taraf avukatları katıldı. Daha evvel talimatla tabiri alınan pilot Seçkin Bayraktar ise duruşmaya katılmadı.
‘Kule aldatıcı bilgiler verdi’
Duruşmada savunma yapan ikinci pilot İrfan Yavuz, Türk Silahlı Kuvvetleri’nde 20 yıl savaş pilotu olarak vazife yaptığını ve kazanın yaşandığı devirde Pegasus şirketinde 2 yıldır ikinci pilot olarak vazife yaptığını söyledi. Kaza günü ikinci pilot olarak uçakta vazife yaptığını, birinci pilotun gözlemci pilot olarak vazife yaptığını kaydeden Yavuz, bahse bahis gün içinde ise birebir halde 3 sefer gerçekleştirdiklerini belirtti.
Uçağın piste iniş hazırlığı sırasında yaşananları anlatan Yavuz, “Trabzon Havalimanı’na yaklaştığımızda kule operatörünün bize havalimanını hava durumuyla ilgili aldatıcı bilgiler verdi. Verdiği bilgilerle bizdeki bilgiler uyuşmuyordu. Bu sebeple bizden düşük görüş yollarının uygulanması istendi. Kullandığımız uçakta düşük görüş metotlarını uygulanmasına müsait donanım vardı lakin Trabzon Havalimanı’nın bu metodun uygulanmasına ait bir altyapısı yoktu” dedi.
‘Sağ motor geri itiş sisteminde arıza mevcuttu’
Birinci pilot Nadir Bayraktar’ın metotlara nazaran davranmadığını ve ikaz yapmadan uçağın denetimini kendisinden aldığını öne süren Yavuz, şunları söyledi:
Panik yapan yolcu acil çıkış kapısını açmış
Uçağın kaza yapma sebebinin, pisti pas geçme tuşuna basılmasından kaynaklanmadığını ileri süren Yavuz, şöyle devam etti:
“Ben bu tuşa bastıktan sonra denetimli bir formda uçağı piste indirdiğim için kazanın bundan kaynaklanmadığını söyleyebilirim. Birinci pilot denetimi almadan evvel beni ikaz etmesi gerekiyordu. Bu türlü bir ikaz yapılmadı. Birinci pilot denetimi eline altıktan sonra gaz koluna eliyle müdahale etmesi gerekirken etmedi. Havalimanlarında standart olarak pistlerin kenarlarında bu çeşit kazaların engellenmesi ismine kenara 90 metre aralık bulunur. Trabzon Havalimanı standart dışı bir liman olduğu için bu ara 40 metre civarındadır. Yalnızca bu ara kaidesi sağlanmış olsaydı dahi kaza gerçekleşmemiş olabilirdi. Ayrıyeten kaza meydana geldikten çabucak sonra yolculardan biri kendisine bu manada grup tarafından bir talimat verilmeksiniz muhtemelen yaşadığı paniğin tesiriyle acil çıkış kapısını açtı ve buradan inmeye çalıştı. Kapı açılınca uçağın hidrolik sıvısı aktığı için bu sıvı uçağın içerisine doldu ve sıvının içeri dolmasıyla kokudan yolcuların tahliyesinde zahmetler yaşadık.”
Birinci pilotun kendisine yönelik suçlamalarını kabul etmeyen Yavuz, ayrıyeten olay günü pistin ıslak oluşunun, kazaya tesir eden etmenlerden biri olduğunu da kelamlarına ekledi.
Cumhuriyet savcısının sağ motordaki geri itiş sistemindeki arızanın kazaya neden olup olmadığına ait sorusuna Yavuz, “Sağ motordaki arıza uçuşa mani değildir ama sistem çalışsaydı, kaza meydana gelmezdi” cevabını verdi.
Yolcular şikayetçi
Duruşmaya müşteki olarak katılan yolculardan Ali Şükrü Karadeniz, yaşadıklarını anlatarak, uçağın yere sert inişi yaptığını, uçakta kaygı ve panik yaşandığını, iniş sırasında başını çarparak yaralandığını, uçak durduktan sonra uçağın kanadı üzerinden inmeye çalışırken de yere düşerek yaralandığını söyledi.
‘7 dakika anons yapılmadı’ iddiası
Başını çarpınca yaralandı
Yolculardan Naci İnce ise kaza nedeniyle ruhsal olarak etkilendiğini ve olaydan sonra uçağa binmeye korktuğunu söyledi. İnce, duruşmaya müşteki olarak katılan Ali Şükrü Karadeniz ile uçakta birlikte seyahat ettiği sırada kazanın yaşandığını ve ikisinin de iniş sırasında başını çarparak yaralandığını belirtti.
Duruşma ertelendi
Tutuksuz yargılanan 2 pilotun avukatları beyanlarında beraat talebinde bulundu. Mahkeme başkanı, dinlenmeyen diğer müştekiler için zorla getirilme kararı vererek duruşmayı 15 Haziran’a erteledi.
Yardımcısını suçlamıştı
Öte yandan soruşturmada uçağın birinci pilotu Nadir Bayraktar, tabirinde, “Yardımcı pilot, uyarmama karşın iki kere motorların pisti pas geçmesini sağlayan tuşa bastı. Durumu fark edip uçağı teslim almamla büyük bir kazanın önüne geçildi” demişti.